RAPORTEAZĂ ÎNCĂLCĂRI ÎN INTERES PUBLIC
RAPORTARE INTERNĂ/EXTERNĂ
În sensul aplicării legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public
CADRU GENERAL
UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA ( UAT ) a operaționalizat începând cu data de 29.09.2024, atât canalul intern cât și canalul extern de raportare pentru implementarea Legii 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public.
Astfel, o persoană fizică ce deține informații, obținute într-un context profesional, referitoare la o încălcare a legislației aplicabile UNITĂȚII ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA, care s-a produs sau care este susceptibilă să se producă, și care alege să se adreseze pe canalul extern pentru a raporta respectiva încălcare, o poate face prin utilizarea mijloacelor de raportare următoare:
1. On-line pe site-ul www.primarialipova.ro, în mod confidențial și securizat din punct de vedere tehnic, prin intermediul Formularului de raportare on-line.
2. În scris, prin completarea Formularului de raportare și trimiterea acestuia împreună cu probele în susținerea raportării, prin:
2.2. POȘTĂ
Adresa de transmitere a documentelor: oraș Lipova, str. Str. N. Bălcescu, nr. 26 Lipova, Jud. Arad Destinatar: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENȚIAL” cu mențiunea „Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public”
Datele de identificare a avertizorului (expeditor) NU vor fi trecute pe plic (datele de identificare a avertizorului vor fi menționate în cuprinsul formularului)
2.3. DEPUNEREA Formularului de raportare și a probelor LA SEDIUL UAT LIPOVA, DIRECT ÎN CUTIA DESTINATĂ COLECTĂRII RAPORTĂRILOR în
interes public înființată special în acest scop.
Condiție obligatorie: documentele vor fi depuse într-un plic sigilat conform cerințelor descrise mai sus la pct. 2.2., de luni până vineri, în intervalul orar 08.00 – 16.00.
Observație: nu este obligatoriu ca plicul pregătit de avertizor să fie depus personal de acesta în cutia raportărilor pe Legea 361/2022! Plicul poate fi depus și de către altă persoană decât avertizorul.
3. Prin comunicare orală sau adresare personală:
3.1. TELEFONIC
Numărul de telefon alocat pentru raportări pe Legea nr. 361/2022: 0727923915.
Conversațiile telefonice nu sunt înregistrate. Numărul de telefon este gestionat exclusiv de către terțul desemnat, care, în urma discuțiilor va întocmi un proces-verbal de transcriere completă și exactă a conversației telefonice, oferind avertizorului posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul verbal al conversației, prin semnarea acestuia.
3.2. PRIN ÎNTÂLNIRE FAȚĂ ÎN FAȚĂ, la cererea avertizorului în interes public.
Întâlnirea față în față între avertizor și terțul desemnat de UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA va fi stabilită de comun acord, de luni până vineri, în intervalul orar 08.00 – 16.00, la sediul UAT LIPOVA.
Condiție obligatorie: avertizorul va furniza un minim de date de contact (numele și prenumele, adresa de e-mail, număr de telefon) în scopul programării/organizării de către terțul desemnat a întâlnirii la sediul UAT LIPOVA.
Conversațiile oralice nu sunt înregistrate. Terțul desemnat va întocmi un proces-verbal de consemnare a discuțiilor din cadrul întâlnirii, sub rezerva consimțământului, cu semnătura ambelor părți, oferind avertizorului posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul verbal al conversației, prin semnarea acestuia. În lipsa consimțământului, avertizorul va fi îndrumat să raporteze în scris persoanei desemnate, pe suport de hârtie sau în format electronic, la adresa de e-mail dedicată.
UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA asigură gestionarea tuturor raportărilor cu respectarea confidențialității cu privire la identitatea avertizorului în interes public și a informațiilor care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care avertizorul își exprimă consimțământul expres în vederea divulgării acestor date.
Prin intermediul terțului desemnat, UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA înregistrează, examinează și soluționează raportările interne/externe care vizează doar sau au legătură cu activitățile UAT LIPOVA, raportările care exced ariei sale de competență fiind direcționate către autoritățile abilitate. Terțul desemnat are obligația de a-și îndeplinii atribuțiile în mod independent, imparțial, prompt și confidențial, precum și de a împiedica accesul la raportare al personalului neautorizat.
UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA garantează protecția, atât a avertizorilor, cât și a persoanelor implicate și a angajaților care contribuie la investigarea unei abateri raportate, care se va desfășura cu cea mai mare confidențialitate. Persoanele implicate sau vizate prin raportare sunt prezumate nevinovate până la dovedirea încălcării legii de către acestea.
De asemenea, UAT LIPOVA oferă avertizorilor și posibilitatea de raportare și comunicare anonimă, însă aceste raportări anonime vor fi examinate și soluționate doar în măsura în care conțin suficiente informații referitoare la încălcări ale legii.
GHIDURI
GHID PRACTIC PENTRU AVERTIZOR DE INTEGRITATE
GHID PRACTIC PENTRU PERSONA DESEMNATA TERT DESEMNAT
CADRU LEGAL
Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public
ÎNTREBĂRI FRECVENTE
Prin „încălcări ale legii” înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022, care privesc domenii cum ar fi:
- achizițiile publice;
- serviciile, produsele și piețele financiare, precum şi prevenirea spălării banilor şi a finanțării terorismului;
- siguranța și conformitatea produselor;
- siguranța transportului; protecția mediului;
- protecția radiologică și siguranța nucleară;
- siguranța alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor;
- sănătatea publică;
- protecția consumatorilor;
- protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice.
Totodată, acestea privesc și:
- încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene şi cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene;
- încălcări referitoare la piața internă, menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență şi de ajutoare de stat, precum şi încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Pot efectua raportări persoanele fizice care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional.
În categoria acestor persoane intră, cel puțin, următoarele:
- lucrătorii;
- persoanele care desfășoară o activitate independentă, în înțelesul art. 49 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;
- acționarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum şi voluntarii şi stagiarii remunerați sau neremunerați;
- orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților şi a furnizorilor acesteia.
De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii:
- persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă şi care efectuează raportări prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale;
- persoanele cărora le-a încetat raportul de muncă sau raportul de serviciu.
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:
- numele şi prenumele;
- datele de contact ale avertizorului în interes public;
- contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
- persoana vizată, dacă este cunoscută;
- descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul unei autorități, instituții publice, oricărei alte persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanei juridice de drept privat;
- probele în susținerea raportării;
- data şi semnătura.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează şi se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.
Un avertizor în interes public poate realiza raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural principalele diferențe între cele 2 modalități de raportare sunt:
- Raportarea anonimă nu poate fi îmbunătățită prin oferirea ulterioară de indicii temeinice, în timp ce raportarea care cuprinde datele de identificare ale avertizorului poate fi îmbunătățită prin comunicare ulterioară între persoana responsabilă cu atribuții în ceea ce privește primirea și soluționarea raportărilor și avertizorul în interes public;
- Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
- Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.
Raportarea de informații privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.
Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:
- să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) şi care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
- să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
- să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile prevăzute mai sus, precum şi condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate. De asemenea, mai beneficiază de aceste măsuri:
- facilitatorii;
- persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public şi care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
- persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
- avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat şi suferă represalii;
- avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.
Persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție următoarele modalități de raportare:
- Canale interne – în cadrul entităților publice sau private în care își desfășoară activitatea (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022);
- Canale externe – Agenția Națională de Integritate, precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr. 361/2022);
- Divulgare publică – presă, organizații profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare etc. (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr. 361/2022).
Raportarea se face în scris, pe suport hârtie sau în format electronic, prin comunicare la linia telefonică sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public.
Persoana desemnată are obligația de a informa avertizorul în interes public referitor la înregistrarea raportării în termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia.
În soluționarea raportării și efectuarea de acțiuni subsecvente, persoana desemnată (salariat/terț) din cadrul UAT LIPOVA menține contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informații suplimentare și informării.
Persoana desemnată este obligată să informeze avertizorul în interes public, într-un termen rezonabil, care să nu depășească 3 luni sau, în cazuri justificate, 6 de la primirea raportării, precum și ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora.
După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmește un raport care cuprinde următoarele elemente: prezentarea situației care a făcut obiectul raportării, inclusiv descrierea informațiilor aduse la cunoștința autorității competente prin raportarea înregistrată și, după caz, prin comunicarea către autoritățile, instituțiile publice, alte persoane juridice de drept public vizate, precum și către persoanele juridice de drept privat, de concluzii și recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecție.
Modalitatea de soluționare se comunică în termen de 5 zile de la finalizarea examinării către avertizorul în interes public și persoana vizată.
Persoanele interesate să efectueze o raportare de încălcare a legii către UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA sau să solicite consiliere confidențială cu privire la procedura de raportare, de examinare și de soluționare a raportării, o pot face prin adresare directă către persoana desemnată: Societatea DAIKOKUTEN S.R.L., în calitate de terț desemnat, de luni până vineri, în intervalul orar 08.00 – 16.00 astfel:
- La sediul UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ LIPOVA la telefon nr: 0727923915
- Prin e-mail la adresa: avertizor.integritate@primarialipova.ro
Încarcă formularul de raportare aici: